lørdag den 19. januar 2013

Hils på Hr. Tut

I dag gik turen til Malmø for at se Tutankhamons gravkammer. Lige siden jeg var teen har jeg læst om ham og ville gerne være arkæolog, men at grave viking skibe ud var ikke lige så spændende som Tutankhamon og nu da han var fundet manglede der jo ligesom ikke flere farao'er at finde så jeg fandt mig en anden karriere.
Her før jul så vi at man kunne tage til Malmø og se hans "fake" gravkammer, det rigtige forlader ikke Egypten mere og vi kommer desværre ikke dertil inden for de næste år (ville vildt gerne). Det er HELT vildt at det har kunne lade sig gøre at lave alle de her ting: kister, masker, små guder, stole, buer, pile og meget andet.
Hans dødsmaske var fantastisk, det ville være vildt at se den rigtige. Den lille sjakal Anubis passer på Tuts bløde dele, så han kunne blive hel i de dødes rige. Det var en super oplevelse, hvis i har tid skulle I tage afsted.
Efter de 2½ time rundt i Egypten tog vi lige en tur i det nye STOR center, jeg må med det samme sige at jeg ikke er til center og det er jeg stadig ikke, men vi fik en super god frokost på en fin restaurant med en fed indretning.
Min pizza med friske tomater, hvidløg, parmaesan og rucola. Det har været en god lørdag.

2 kommentarer:

  1. Den slags ture er balsam for sjælen.

    SvarSlet
  2. Du har ret Mette, det var så dejligt, man burde gøre det lidt mere;))

    SvarSlet